Introduktion til De 3 Principper

Den velmenende sushikok

På nogle sushirestauranter er det en slags transportbånd (running sushi) hvor retterne stille ruller forbi de sultne gæster og man kan så tage lige det mad man har lyst til.

Kommer der en ret man ikke bryder sig om, behøver man ikke først pligtskyldig og med let kvalmefornemmelse at tygge sig igennem det, før end man får muligheden for en anden og mere lækker. Nej, man kan lade den passere og inden længe er der en ny valgmulighed foran dig. Bryder du dig heller ikke om den, så er ”teknikken” den samme: lad vær at gøre noget – og inden længe dukker der sørme en ny og frisk ret op.

På samme enkle måde fungerer vores psyke. Der dukker en tanke op og du kan vælge at ”spise” den og følgende smage effekten. Tanker om uro, stress, selvkritik og angst smager (føles) rædselsfuldt, mens optimisme, håb og kreativitets-tankerne smager trygt, dejligt og spændende.

Og vores indre sushikok der sender tanker ud i hovedet, er meget serviceminded og sørger for konstant at sende flere at de retter vi mæsker os i. Ser han at vi forestrækker ”Bekymrede tanker med et strejf selvhad”, Vupti, så sørger han velmenende for at sende flere af dem ud på transportbåndet.

Og derfor sker der tit det at vi faktisk ikke kommer igennem problemerne og bekymringerne, ved at dykke ned i dem. Tværtimod får vi bare flere og flere af de samme ubehagelige, utrygge tanker, jo mere vi tror på og diskutere med dem.

Men ligesom med sushi-båndet i den virkelige verden, så er der faktisk også frit valg på det indre. Hvis der dukker urolige eller ubehagelige tanker/følelser op, så kan man frit lade dem passere – de er tilbud og ikke tvang.

Men lige præcis det kan være en udfordring, for tanker kan slå hurtigt og hårdt.

Den oplevelse man kan opnå, hvor man ser at der er et valg og frihed – er det mange søger i Mindfulness. At være Mindful betyder egenligt blot at opleve at man ikke er sit indre postyr, at man inderst inde er fuldstændig fri af hvilken somhelst ”ret” vores sind serverer.

De 3 Principper som vi arbejder ud fra, er Mindfulness, men på en anden måde end man normalt oplever det. De peger på hvordan vores indre ”Running Sushi” system fungere, og når man forstår det inderst inde, så bliver meget klart, hvorfor det er en dårlig ide (for alle parter), hvis man dykker ned i de tanke-retter der smager skrækkeligt.

Der er intet at gøre eller træne, det er blot en forståelse fordi i sidste ende er den mest effektive ”teknik” den samme som i den rigtige restaurant: lad vær at gøre noget.