Den velmenende sushikok

På nogle sushirestauranter er der en slags transportbånd (running sushi) hvor retterne stille ruller forbi de sultne gæster og man kan så tage lige det stykke, man har lyst til.
Kommer der en ret man ikke bryder sig om, behøver man ikke først pligtskyldigt og med let kvalmefornemmelse at tygge sig igennem den, før man får muligheden for et andet og mere lækkert stykke sushi. Nej, man lader den bare passere og inden længe er der en ny valgmulighed foran dig. Bryder du dig heller ikke om den, så er ”teknikken” den samme: lad være med at gøre noget – og inden længe dukker der en ny og frisk ret op.

På samme måde med vores psyke. Der dukker en tanke op og vi kan vælge at ”spise” den og følgende smage effekten. Tanker om uro, stress, selvkritik og angst smager (føles) rædselsfuldt, mens optimisme, håb og kreativitet smager skønt og spændende.

Og vores indre sushikok der sender tanker ud i hovedet, er meget serviceminded og sørger derfor konstant for at sende flere at de retter vi mæsker os i.
Ser han at vi foretrækker ”bekymrede tanker med et strejf selvhad”, vupti, så sørger han velmenende for at sende flere af dem ud på transportbåndet.
Og derfor sker der tit det at vi faktisk ikke kommer igennem problemerne og bekymringerne ved at dykke ned i dem. Tværtimod får vi bare flere og flere af de samme ubehagelige, utrygge tanker, jo mere vi tror på og diskuterer med dem.

Men ligesom med transportbåndet i sushi-restauranten, er der faktisk også frit valg i vores indre tanke-restaurant. Hvis der dukker urolige eller ubehagelige tanker/følelser op, så kan man frit lade dem passere – de er tilbud og ikke tvang.
Men lige præcis det kan være en udfordring, for tanker kan slå hurtigt og hårdt.

Den oplevelse man kan opnå, hvor man ser at der er et valg og en frihed – er det, mange søger i Mindfulness. At være Mindful betyder egenlig blot at opleve at man ikke er sit indre postyr, at man inderst inde er fuldstændig fri af hvilken som helst ”ret” vores sind serverer.
De 3 Principper ,som vi arbejder ud fra, er Mindfulness, men på en anden måde end man normalt oplever det. De peger på hvordan vores indre ”Running Sushi” system fungerer, og når man forstår det inderst inde, så bliver det meget klart, hvorfor det er en dårlig ide (for alle parter), hvis man dykker ned i de tanke-retter, der smager skrækkeligt.
Der er intet at gøre eller træne, det er blot en forståelse, for i sidste ende er den mest effektive ”teknik” den samme som i den rigtige restaurant:
lad vær med at gøre noget – og inden længe dukker der en ny og frisk tanke/følelse op.

This entry was posted in Uncategorized. Bookmark the permalink.